دوستدار علیرضا نادی

وبلاگی برای علیرضا نادی کاپیتان شایسته تیم ملی و والیبال ایران

دوستدار علیرضا نادی

وبلاگی برای علیرضا نادی کاپیتان شایسته تیم ملی و والیبال ایران

وقتی پیکان طرح 90 حرکت نکرده خاموش می‌شود!

در حالی که تیم والیبال پیکان باید خود را برای حضور در جام باشگاه‌های جهان آماه کند، مسئولان این تیم خبر انحلالش را اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: وقتی پیکان طرح 90 حرکت نکرده خاموش می‌شود!

به گزارش باشگاه خبری فارس«توانا»، تیم والیبال پیکان خبرساز شد تا بازهم توجهات به رشته والیبال و باشگاه پیکان زیاد شود. این روزها صحبت از افت والیبال ایران بود و از طرفی باشگاه پیکان هم بحث رفت و آمدش به قزوین و تهران مطرح می شد.


در تصمیمی عجیب و ناگهانی "تیم والیبال پیکان منحل شد" این تیتری بود که روز گذشته با انتشار در خبرگزاری فارس موجب ایجاد بهت و حیرت در بین اهالی والیبال، خانواده باشگاه پیکان و حتی سرمربی تیم یعنی پیمان اکبری شد.


در حالی که از گوشه و کنار شنیده می‌شد تیم والیبال پیکان، پرافتخارترین تیم باشگاهی والیبال ایران قصد کناره‌گیری از لیگ برتر را دارد سرانجام این موضوع محقق شد و مسئولان پیکان با ارسال نامه‌ای عصر روز گذشته انحلال تیم والیبال خود را اعلام کردند.


این تصمیم از چند جهت موجب افزایش تعجب اهالی والیبال می شد؛ اگر قرار بر انصراف بود چرا مسئولان این تیم در لیگ سال آینده ثبت نام کردند و بسیاری از بازیکنان مد نظر خود را جذب کردند؟ چرا این تصمیم در آستانه حضور پیکان در تورنمنت بزرگی همچون جام باشگاه های جهان گرفته شد؟ و بسیاری سوالات دیگر که در ذهن والیبالی ها نقش بست، اما با این حال داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال که همیشه به همه چیز امیدوار است در اظهار نظری جالب اعلام کرد که انحلال پیکان را جدی نگیرید!



* تیمی که بیشتر افتخار کسب کند منحل می شود!


این موضوع ظاهرا جدی است و مهندس نجم الدین و همکارانش تصمیم خود را گرفته اند و می خواهند به راحتی پرافتخارترین تیم ایران و آسیا را منحل کنند. در ابتدا برخی فکر کردند که شاید مانند تیم بسکتبال مهرام که از لیگ برتر انصراف داد و پس از چند وقت باردیگر با شرایطی که برایش فراهم کردند به لیگ بسکتبال ایران بازگشت شرایط پیکان هم اینگونه باشد، اما زمانی که این موضوع را با شیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان مطرح کردیم وی اعلام کرد: "پیکان برند والیبال ایران و تیم سوم دنیا است و دلمان بابت این تصمیم می‌سوزد، اما با شرایطی که وجود داشت، مجبور شدیم تیم را منحل کنیم." این صحبت شیعی نشان داد که تصمیم اتخاذ شده برخلاف نظر وی بوده و مسئولان بالاتر دست به این کار زده اند.


برهمگان آشکار است که تیم پیکان سرمایه والیبال ایران است و به گفته اکبری، سرمربی این تیم "خیلی ها در دنیا والیبال ایران را با نام پیکان می شناسند"، اما باید دنبال علت بود و اینکه چه اتفاقی رخ می دهد که پیکانی ها تیم فوتبال خود را که به لیگ دسته اول سقوط می کند را منحل نمی کنند و دست روی تیمی می گذارند که عنوان سومی جهان را برای ایران به ارمغان آورده است.



* انحلال پرافتخارترین تیم آسیا به قیمت تشکیل تیم شمشیربازی و تنیس


شیعی درمورد علت اتخاذ این تصمیم می گوید که با توجه به افزایش هزینه ها ابتدا فکر کردیم که می‌توانیم قیمت‌ها را بالا و پایین کرده و تیم را نگه داریم، اما وقتی پیشنهاد بودجه جدید را به هیئت مدیره بردیم، مسئولان با این موضوع موافقت نکردند. سهمیه تیم‌های والیبال ارزش افزوده و خریدار ندارد چون تیمی سقوط نمی‌کند و شرایط خاص خود را دارد، اما در فوتبال تیم‌های لیگ برتری، دسته اولی و دسته دومی قیمت مشخصی دارند.


مدیرعامل باشگاه پیکان خاطرنشان کرد: به هرحال نتوانستیم مجمع باشگاه را قانع کنیم و آنها به ما گفتند که سرمایه‌گذاری‌تان در والیبال بیش از حد بوده و به چیز‌هایی هم که می‌خواستید رسیدید؛ قهرمان ایران و آسیا شده‌اید، اما ارزش افزوده برای مجموعه ندارید و ما نمی‌توانیم بیش از این به شما کمک کنیم.


این اظهار نظر مجمع باشگاه جای بسیار بحث دارد. آیا اگر تیمی برای یک سال عنوان قهرمانی ایران یا آسیا را کسب کرد برای سال های آینده نباید در آن مسابقات حضور پیدا کند؟ البته باید به این موضوع هم توجه جدی داشت که پیکان در مسابقات آسیایی به عنوان نماینده ایران حضور پیدا می کند. آیا می توان به راحتی چشم بر موفقیت های ملی باشگاه پیکان بست و به دلیل کمبود بودجه این تیم را منحل و تیم‌های شمشیربازی و تنیس را روانه مسابقات لیگ این رشته ها کرد؟


هدف تخریب این رشته ها نیست، اما واقعیت این است که اگر باشگاه پیکان مشکل بودجه دارد چطور برای تیم فوتبال خود بازیکنان صاحب نامی همچون پروین را جذب می کند و تیم های شمشیربازی و تنیس تشکیل می دهد؟ و از همه جالب تر اینکه پیمان اکبری اعلام می کند قرارداد تمام بازیکنان پیکان زیر سقف قرارداد ثبت شده است.



* پیکان طرح 90 حرکت نکرده خاموش شد


جلسه هیئت مدیره موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو ( باشگاه پیکان ) 23 مردادماه با حضور تمام اعضا تشکیل شد.


در این جلسه با بحث و بررسی بر روی مسائل مربوط به والیبال با توجه به ضعف های راهبردی و شرایط غیر معمول حاکم بر والیبال که تیم پیکان را تا آستانه انحلال پیش برده بود، هیئت مدیره با عنایت به سوابق ممتد قهرمانی تیم در ایران و آسیا و سومی مسابقات جهانی و همچنین در پیش بودن مسابقات جام باشگاههای جهان در کشور قطر با انحلال تیم والیبال پیکان مخالفت نموده و در راستای رهنمود ریاست مجمع خود با وجود محدودیت های بودجه ای تصمیم به ادامه حضور در مسابقات لیگ برتر کشور گرفت، اما ناگهان همه چیز نقش برآب شد و پیکان طرح 90 هنوز حرکت خود را شروع نکرده بود که خاموش شد، اما از طرف دیگر تیم شمشیربازی پیکان که سه سال پیش از حضور در مسابقات انصراف داده بود، امسال با جلسه‌ای که با مسئولان فدراسیون برگزار کرد تصمیم گرفت تا بار دیگر به رقابت‌ها بازگردد.


همچنین یازدهم تیرماه در سایت باشگاه پیکان نوشته شد که لیگ برتر تنیس ایران شاهد حضور یک تیم جدید، اما قدرتمند خواهد بود. در این راستا تیم پیکان با نظر مثبت اعضای هیئت مدیره در لیگ برتر امسال حضور پیدا خواهد کرد.



* دلایل منطقی نیست؛ پیکان باید در اختیار منافع ملی باشد


تیم پیکان به عنوان نماینده ایران و آسیا باید 15 مهرماه در رقابت های جام باشگاه های جهان حاضر شود؛ با تصمیمی که اتخاذ شده شرایط چگونه خواهد شد؟ مدیرعامل باشگاه پیکان در پاسخ به این سوال می گوید قطعاً تبعاتی دارد و دنبال این موضع هستیم جریمه احتمالی را به حداقل کاهش بدهیم چراکه وقتی می‌خواهیم کناره‌گیری کنیم تیمی نداریم که با آن در مسابقات جهانی حاضر شویم، مگر اینکه شرایط خاصی رخ دهد. با این شرایط باید جریمه درنظر گرفته شده را پرداخت کنیم.


از طرفی داورزنی اعلام کرده است که تیمی را نمی توانیم جایگزین پیکان کنیم. با این شرایط بازهم باید شاهد از دست رفتن عنوان دیگری در رشته والیبال باشیم و یک ناکامی دیگر را به ناکامی های امسال والیبال بی افزاییم؟


چه اتفاقی رخ می دهد که باشگاهی با حدود 40 سال قدمت دست به چنین کاری می زند؟ نجم الدین و همکارانش افزایش دستمزدها را بهانه می کنند درحالی که اکبری می گوید مبلغ قرارداد بازیکنان جذب شده زیر سقف قرارداد است.


داورزنی با اشاره به دلایل کناره‌گیری پیکانی‌ها از لیگ برتر و بحث افزایش دستمزد‌ها می گوید آیا افزایش دستمزدها فقط مربوط به پیکان است؟ از پیکانی‌ها انتظار نداریم که چون قیمت برخی از بازیکنان خاص افزایش پیدا کرده است تیم را منحل کنند.


وی با اشاره به موضوع عدم سودآوری والیبال عنوان کرد: مگر فوتبال برای پیکانی‌ها سودآوری داشت؟ آیا سقوط به دسته اول سودآوری است؟ استدلال مسئولان پیکان اشتباه است چون حضور صنایع ملی در کشور به نفع منافع ملی و تیم‌های ملی است. مگر پیکان تولیدی به‌نام پیکان دارد که برای آن تبلیغ کند؟ ذوب‌آهن، سپاهان و فولاد و... تبلیغ محصولاتشان را می‌کنند یا درخدمت منافع ملی هستند؟


از سوی دیگر اکبری معتقد است که ایران خودرو ثانیه ای چندین تومان به صداوسیما پول می دهد که محصولاتش را تبلیغ کند در حالی که می تواند به کمک تیم والیبالش هفته ای دوساعت روی آنتن برود و تبلیغ کند و در مسابقات برون مرزی هم شرکت می کند و این ها واقعیت هایی است که شاید از دید مدیر گروه صنعتی ایران خودرو جا مانده است و شاید هم برخی ها بر اساس منافع صنفی خود تصمیم گیری کرده اند.



* انحلال پیکان مساوی است با لطمه به والیبال ملی


به هرحال غیبت تیم بزرگ و پرافتخاری مانند پیکان در لیگ برتر والیبال صدمه ای بزرگ برای والیبال ملی ایران خواهد بود. چرا که برخی از بازیکنان کلیدی تیم ملی در این تیم عضو هستند و در آستانه مسابقات مهمی همچون جام ملت های آسیا که تنها شانس ایران برای نشان دادن لیاقتش است برای آنها درگیری ذهنی ایجاد خواهد کرد و قطعاً این موضوع بر نوع بازی آنها هم تاثیر خواهد گذاشت.



*عباسی دست به کار شد؛ داورزنی همچنان امیدوار است


شاید اگر مسئولان وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنایع، فدراسیون والیبال و باشگاه پیکان در جلسه ای مشترک به بحث و تبادل نظر در این خصوص بپردازند به نتایج بهتری برسند. درخواست تمام اهالی والیبال در شرایط کنونی اتخاذ بهترین تصمیم نه تنها برای باشگاه پیکان بلکه برای والیبال ملی است.


داورزنی معتقد است که بهتر است دوستان ملی نگاه کنند و به فکر منافع ملی باشند. تمام تلاش ما این است که پیکانی ها را از تصمیم خود منصرف کنیم.


وی افزود: با عباسی، وزیر ورزش و جوانان صحبت کرده‌ام و قرار شده وی از طریق وزارت صنایع موضوع را پیگیری کند تا پیکانی‌ها یک بار دیگر در لیگ برتر حضور پیدا کنند.


به هرحال پیکان با 7 دوره قهرمانی آسیا و 12 دوره قهرمانی ایران و دارنده عنوان سومی جهان منحل شد تا همگان منتظر اتفاقات و اخبار بعدی باشند.


شاید این فعالیت ها و تلاش‌های داورزنی و مذاکرات وی با مسئولان ورزش ایران موجب شد که وی همچنان امیدوارانه صحبت و اعلام کند: "انحلال تیم والیبال پیکان را جدی نگیرید!"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد